Co daje pompowanie kół azotem?

2019-10-23

Pomysł napełniania opon czystym azotem zrodził się w latach 60. XX wieku i od tamtej pory z powodzeniem był realizowany w przemyśle lotniczym, wydobywczym, wojskowym, a także w samochodowych sportach wyścigowych. Czy użytkownikowi zwykłego auta też opłaca się go przetestować? Wiele wskazuje na to, że owszem. Ale jakie dokładnie korzyści wynikają z napompowania kół azotem?

Przedłużenie żywotności opony.
Jak to możliwe? Otóż im więcej czystego azotu, tym mniejsze zmiany ciśnienia w oponie związane z wahaniem temperatur. Dlatego też nie grozi nam jej wystrzał podczas jazdy w upale. Nawet jednak w mniej „ekstremalnych” warunkach obniżenie ciśnienia w ogumieniu o zaledwie 0,2 bara poniżej zalecanego poziomu potrafi skrócić żywotność opony o 10 proc. Różnica rzędu 0,6 bara oznacza z kolei przejechanie na niej aż o połowę kilometrów mniej. Tymczasem jeśli napompujemy opony czystym azotem, właściwe ciśnienie utrzyma się w nich nawet trzy razy dłużej.

Zwiększenie bezpieczeństwa i oszczędności
Większa stabilność ciśnienia w kołach przekłada się na lepszą przyczepność auta do drogi, podwyższoną skuteczność hamowania oraz przyspieszania. Mniejszy opór toczenia sprawia też, że zużycie paliwa potrafi obniżyć się aż o 2 proc. Oszczędności przynosi też mniejsza częstotliwość, z jaką trzeba sprawdzać stan ciśnienia w oponach, a także z jaką trzeba wymieniać samo ogumienie. Takie obniżenie kosztów eksploatacji jest szczególnie istotne dla właścicieli flot samochodowych oraz wszystkich tych, którzy wyjątkowo dużo jeżdżą, a więc np. taksówkarzy czy przedstawicieli handlowych.

Ochrona przed korozją
Inną grupą kierowców, której poleca się pompowanie kół azotem, są ci jeżdżący autami o stalowych felgach. Czysty azot jest znacznie mniej wilgotny niż zwykłe powietrze, co zmniejsza ryzyko pojawienia się kropel pomiędzy oponą a felgą. Jego obojętność chemiczna sprawia dodatkowo, że nie wchodzi on w reakcje z metalem, obie te właściwości razem zaś wpływają na zminimalizowanie zagrożenia korozją obręczy. W przypadku opon dętkowych gaz nie ma bezpośredniej styczności z felgą, nie ma to więc aż takiego znaczenia.

 

Do góry