Jakie opony letnie wybrać?

2019-06-11

Jakie opony wybrać?

Jeśli nie mamy letnich opon, stoimy przed ważną decyzją. Tylko opony dopasowane do naszego samochodu i stylu jazdy mogą gwarantować odpowiednią przyczepność i krótką drogę hamowania. Należy pamiętać o wytycznych producenta pojazdu co do homogolowanych wymiarów kół. Informacje takie znajdziemy w instrukcji samochodu. Wszelkie odstępstwa od wytycznych należy skonsultować z fachowcem.  
Pierwsze na co zwracamy uwagę przy kupnie opon to cena. Jednak to nie ona powinna być najważniejsza przy wyborze, a charakterystyka ogumienia i rok produkcji. Opony, które leżą kilka sezonów w magazynach, mogą zużywać się podczas jazdy o wiele szybciej od opon nowych. Należy uważać również na najtańsze modele, gdyż zazwyczaj są one wyprodukowane z niskiej jakości materiałów. Zapewniają one mniejsze możliwe przebiegi na danym komplecie opon, mniejsze bezpieczeństwo na drodze oraz niższą ekonomię jazdy. 

Kiedy opony są już zużyte?

Decydującym parametrem o stanie opon jest grubość bieżnika. Na jego podstawie łatwo określić, czy dany komplet opon jest jeszcze zdatny do jazdy. Głębokość bieżnika w nowej oponie wynosi około 8 mm. Polskie prawo zakazuje jazdy na oponach z grubością bieżnika poniżej 1,6 mm. Jest to jednak wartość minimalna, przy której opona traci swoje właściwości i jazda na takim ogumieniu może być  niebezpieczna, szczególnie na mokrej nawierzchni. Producenci zalecają, aby wymieniać opony na nowe, gdy bieżnik będzie na poziomie 2-3 mm grubości. Warto również pamiętać o wieku opony, gdyż guma z wiekiem twardnieje, przez co przyczepność jest o wiele niższa. Przyjmuje się, że nie powinno się jeździć na oponach starszych niż 10 lat od daty produkcji.

Jaki segment cenowy wybrać?

Rynek opon cechuje się trzema segmentami cenowymi:

Bugdet-  klasa ekonomiczna
Medium – klasa średnia 
Premium – klasa wyższa

Dobranie odpowiedniego segmentu, poza czynnkiem cenowym, powinno być uzależnione od naszego stylu jazdy. Jeśli jeździmy wyłącznie po mieście, a nasz styl jazdy nie jest agresywny, możemy zdecydować się na klasę ekonomiczną, bądź średnią. Gdy jeździmy dynamicznie, często pokojemy dłuższe trasy, warto wtedy unikać opon z najtańszej półki. W klasie premium mamy pewność, że nasze opony są wyprodukowane z najnowszymi standardami, przez co nasz samochód będzie prowadził się dobrze w każdych warunkach drogowych i pogodowych.

Kiedy zmienić opony na letnie?
Ogólnie przyjęta zasada mówi, że zimowe opony tracą swoje właściwości przy temperaturze dziennej przekraczającej 7°C. Trzeba pamiętać, że pogoda w naszym klimacie jest zmienna, dlatego warto poczekać kilka dni więcej, gdy pogoda się ustabilizuje. W ten sposób zadbasz o większe bezpieczeństwo na drodze.

Opony używane – czy się opłaca?
Jeśli zamierzamy jeździć swoim obecnym samochodem maksymalnie przez rok, najrozsądniejszym wyjściem jest kupno opon używanych. Przy wyborze takich opon, najważniejsze jest, aby zakupić je z pewnego źródła. Nawet opony wyglądające dobrze na pierwszy rzut oka, mogą być niezdatne do jazdy. 
W przypadku, gdy chcemy kupić opony na dłużej niż sezon, wybieranie opon używanych wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. 

Dwie czy cztery opony?
Polskie prawo dopuszcza posiadanie 2 rodzajów opon w pojeździe, jednak pod warunkiem, że na jednej osi znajdą się opony identyczne, posiadające ten sam indeks prędkości i nośności oraz takiej samej konstrukcji. Wyjątkiem są samochody z napędem na cztery koła, wtedy zaleca się wymianę wszystkich opon jednocześnie, aby uniknąć problemów z przenoszeniem napędu. Takie awarie bywają bardzo kosztowne, dlatego warto zainteresować w kupno identycznych opon na obie osie. 

Przechowywanie opon
Jest to bardzo ważna kwestia, gdyż nieprawidłowe przechowywanie może spowodować uszkodzenie opon. Trzeba pamiętać, aby opony przechowywać w miarę suchym i ciepłym miejscu. Gdy przechowujemy wyłącznie ogumienie, należy je ustawić w pozycji pionowej i raz na około miesiąc obrócić je, aby nie odkształciły się. Można również zakupić stojak do opon. W sytuacji gdy chcemy schować felgi z założonymi oponami, należy je przechowywać poziomo, kładąc jedną na drugą.  
Jeśli nie posiadamy wystarczająco wolnego miejsca w garażu bądź piwnicy, możemy skorzystać z opcji tzw. hotelu dla opon. Za odpowiednią opłatą możemy zostawić opony u niektórych wulkanizatorów, a tym samym będziemy pewni, że nasze opony będą gotowe na następny sezon. 



 
Do góry