Kiedy zmienić opony na zimowe?

2019-09-28

Niektórzy kierowcy już w październiku jeżdżą na ogumieniu zimowym, inni dopiero szykują się do wymiany. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, zanim w aucie pojawią się nowe zimówki, o czym pamiętać przy wymianie i co zrobić ze zdjętymi kołami 4 mm to minimalna, bezpieczna głębokość bieżnika w oponach zimowych. Przed montażem nowych opon zimowych warto sprawdzić geometrię zawieszenia. Częste przekładki opon to niepotrzebne ryzyko – lepiej od razu zaopatrzyć się w drugi komplet felg wraz z czujnikami ciśnienia.
 
Szukasz opon zimowych?
W jednym miejscu zebraliśmy oferty wszystkich sklepów internetowych. Dlatego dzięki nam znajdziecie najlepsze opony w każdym rozmiarze w najniższej cenie. Sprawdź to i kup nowe opony z dostawą do domu
W praktyce, nawet jeśli opony mają dopiero kilka lat, to warto się przyjrzeć, czy nie widać po nich śladów starzenia się gumy – niewielkich pęknięć czy rysek, które świadczą o tym, że materiał stracił elastyczność. Popękane opony, nawet jeśli mają wysoki bieżnik, nadają się do wymiany. A skoro już jesteśmy przy głębokości bieżnika – jeśli opony zimowe mają poprawnie spełniać swoją rolę, to bieżnik nie może mieć mniej niż 4 mm. Zapomnijcie o zawartym w przepisach limicie wynoszącym 1,6 mm!

Zdejmując koła, mechanicy zwykle zaznaczają, jak były one zamontowane w samochodzie, np. prawy przód, czy lewy tył. Powszechnym błędem jest montaż kół w tych samych miejscach, z których wcześniej je zdjęto. Kończy się to zwykle tak, że po jakimś czasie okazuje się, że dwie opony nadają się jeszcze do dalszego użytkowania, a dwie trzeba już wymienić, bo np. na osi napędzanej opony zużywają się szybciej.
Żeby takiej sytuacji uniknąć, należy rotować opony. Sposób rotowania zależy m.in. od rodzaju zamontowanego ogumienia, odpowiednie schematy można znaleźć w instrukcji obsługi auta. Regularne przekładki są szczególnie ważne w przypadku aut z napędem na 4 koła – tu nierównomierne zużycie ogumienia grozi uszkodzeniem układu przeniesienia napędu.
 
Czy do kół zimowych potrzebuję dodatkowego zestawu czujników ciśnienia?
Polecamy to drugie rozwiązanie, bo częste przekładki zwiększają ryzyko uszkodzenia opon, felg i samych czujników. Nowych czujników nie trzeba kupować w ASO, do większości modeli można już znaleźć tańsze zamienniki, współpracujące z elektroniką auta.
 
Jak przechowywać opony zdjęte z auta?
Niektórzy kierowcy już w październiku jeżdżą na ogumieniu zimowym, inni dopiero szykują się do wymiany. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, zanim w aucie pojawią się nowe zimówki, o czym pamiętać przy wymianie i co zrobić ze zdjętymi kołami
Do góry